Hurra ! skolen er færdig (billeder)

Dagbog :

10.06.09:Vi ankom 12 sponsorer klar til at tømme container og indrette skole. Vi har lejet 2 biler,den ene med et lille lad.

11.06.09:

Men vi blev klogere,selv om Orla havde fået lovning på at vores toldfrihed var ok.Så nu efter at have rendt dem på dørene i måneder. Fortalte de hende nu, at det kunne tage måneder endnu før de holdt møde om dette. Nå men vi er ikke danskere for ingen ting.Så efter et utal af møder med bl.a. Tolddirektøren og 8 andre kontorer,lykkedes det mig at få lov til at betale et depositum for tolden. Dette bliver så forhåbentligt tilbage betalt når vi får vores “toldfrihed”. Så gik den vilde jagt på at finde en ledig kran + lastbil til at transportere vores container.

12.06.09:

Klokken 11.00 vores længe ventede container ankommer,vi starter den store udpakning og transport af tingene til Simoonga.Klokken 17.30 er vi færdige med at kører tingene over i vores smukke skolestue. I kan ikke forestille jer hvor meget tøj og legetøj og mange andre ting den container indeholdte. Vi glædede os over at skulle forære det væk.

13.06.09:

Kl.11.00 begynder vi at uddele tøj.Det her er så stort,der er mindst 1500-2000 mennesker foran skolen. Der er et støj niveau så høj, at man tror det næppe. Vi er lidt utrygge ved det her. Men uden grund, med hjælp fra nogle af landsbyens beboere kom det til at forløbe gnidnings frit. Jeg tror ikke der var nogle der gik tom hændet hjem. Jeg må sige at indholdet af containeren var af høj kvalitet.

14.06.09: Fridag

15.06.09:

Så var det tid til at gøre skolen ren, og pynte op, pakke ud, sætte på plads.Landsbyen havde et ønske om at del børnene i 2 grupper 2-4 år og 4-7 år.

Så en velgører club,havde bygget et anneks på grunden til de små.( en kedelig bygning med blik tag og en rædsom akustik)jeg spurgte så hvornår den skulle tages i brug? det var der ingen der vidste. Efter at have undersøgt sagen. Viste det sig, at ingen havde tænkt sig at indrette den bygning, den var afleveret og så måtte landsbyen selv om resten.Nå men enden blev at vi fik nøglerne og måtte gøre med den hvad vi ville. Så nu havde vi 2 skoler. Nå men på med “vanten”.Sammen med 10 – 15 kvinder fik vi gjort rent og indrettet bygningen.

I den ene ende, blev der lavet legestue til de små. I den anden ende, en sy stue til kvinderne.

Jeg lavede aftale med vores 5 lærere, om at de fortsat tog sig af alle børnene,så nogle var i vores bygning og nogle andre i legestuen.Ved et tilfælde fik jeg kontakt med en rektor for en privat pre-school i Livingstone. Hun tilbød mod betaling af hendes benzin, at hun 2 x om måneden vil tage ud og undervise vores kvinder i at bruge alle de ting vi havde sendt ned til dem.

16.06.09:

De sidste detaljer så som toiletbræt,udvendig udsmykning,opsættelse af mindeplade for Laura,indkøb til den store fest imorgen foretages. Vi arbejder alle side ved side landsbybeboere og sponsorer, som vi forøvrigt har gjort alle dage.

17.06.09:

Den store dag er oprundet kl.14.00 starter festen.Der er stor aktivitet på pladsen,der sættes stole og borde op. Pludselig kommer der en ung mand med hvide handsker og en fin konvolut.Bukker pænt og giver mig kuverten.

Det er en meget fin indbydelse til programmet,her kan man så læse at Borgmesteren,Direktøren for undervisningen, skolekomisionen, Headmann, Headwoman vil komme.

Kl. 13.00 er der allerede mange hundrede mennesker på pladsen.

Kl.14.00 Festen begynder,der synges, danses, holdes taler, drikkes 70 liter saftevand, 20 poser chips og næsten lige så mange poser småkager. 

 

Borgmesteren fra Livingstone holder tale ved indvielsen af den nye skole  

Den nye skole står færdig.

 

Skolens leder Betty, foran skolen inden indvielsen.

Mindepladen for skolens største sponsor, Laura

Indvielsen af skolen den 17 juni 2009 

Indvielsen af skolen den 17 Juni 2009.

Indvendigt i skolen ved indvielsen 

 

Klokken 17.30 slutter en bevæget og fantastisk dag.

18.06.09: Hjemrejse kl 12, efter at have set børnene havde taget ders nye skole i brug.

19.06.09: kl 15.30 lander efter en helt fantastisk bevæget rejse.